tisdag 31 mars 2009

Valpkurs med klick!

Jaha då har man varit på valpkurs då! Mycket intressant. Jag har ju tränat traditionell inlärning, det vanliga med komando, men nu ska vi träna med klicker och det ska blir spännande. Har hört både de ena och de andra om detta med klicker men nu så vill jag testa för att se hur det går till. Det jobbiga nu är ju då att vi inte få ge komando och det kan ju bli knepigt eftersom Harry har lärt sig en heldel faktiskt som vi nu då ska lära om genom klickern, hehehe spännande värre. Det bästa är att man tydligen kan klicker träna både man och barn så det kommer vi köra här när vi har kommit på knepet!!! Vi är 4 st hundar varav 1st är Hugonen och hans matte, det är kul för då kan vi träna ihop!

Klicker är en lite plastbit med en platt metallbit i som man klickar med och det blir då ett klickande ljud och använder den då hunden gör nått bra som den ska lära sig, samtidigt ger man hunden godis, sen lägger man till komando och sen ska man bara använda komando, så det är en inlärningsmojäng.
De säger att hundarna blir helt slut i huvudet efter träning och det vet jag ju men jag kan säga att JAG är helt slut i huvudet efter i kväll och kommer sova som en lite gris, så Nattinatti

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej i nattens timma.
Förstår om Du är trött i skallen, tänk då hur Harry känner sig.
Huga mej.
Detta skall ju vara ett bra sätt att lära hundarna på, så det är bra att Du testar detta. Tror Du att det går på JOCKE ? ? ?
Kramar från hesa svärmor